ماکت توپوگرافی و نقش های برجسته

این مورد را ارزیابی کنید
(23 رای‌ها)

 

 01ماکت توپوگرافی.jpg

 

نقشه های برجسته هم اکنون در ایران به دو روش  تولید میشوند:

 Read More
 نقشه برجسته سنتی

در تولید نقشه های برجسته یا همان ماکت های توپوگرافی  به صورت سنتی، از انطباق و برش خطوط منحنی های میزان استفاده میشود بدینصورت که:

 از دستگاه برش لیزر استفاده شده و منحنی ها توسط لیزر بر روی فوم ، پلکسی و یا مقوا  با ضخامت کم برش داده میشوند.

سپس این منحنی های برش داده شده بر روی هم چسبیده شده و بسته به نیاز مشتری، پله پله بودن برش ها حذف شده یا به همان صورت باقی میماند.

ماکت توپوگرافی دیجیتالی: این نوع ماکت سازی هم اکنون با بهره گیری از تکنولوژیهای نمونه سازی روز دنیا نیز صورت میگیرد. بدین معنا که دیگر اثری از برش با دست یا لیزر وجود نداشته و دست ماکت ساز یا سلیقه و توانایی فردی اپراتور، هیچگونه تاثیری در کیفیت ساخت نقشه برجسته ندارد.

در این روش، از دستگاههای نمونه سازی سریع همچون SLA، SLS،۳D printer و نظایر آنها استفاده شده و نقشه برجسته تولید میشود.

ماکت توپوگرافی دیجیتال

 

مراحل تولید ماکت توپوگرافی دیجیتالی :

۱-     تهیه فایل DEM سه بعدی منقطه مورد نظر:

این فایلها توسط شرکتهایی که دارای امکانات تهیه نقشه های ماهواره ای و هوایی هستند تهیه شده و در اکثر قریب به اتفاق موارد، قابل ارائه به عموم هستند.

۲-     آماده سازی فایل سه بعدی قابل تولید توسط دستگاههای نمونه سازی سریع:

فایل DEM پس از طی مراحلی و با استفاده از چندین نرم افزار مهندسی، به یک فایل CAD/CAM تبدیل میشود که امکان import آن در نرم افزارهای RP یا همان نرم افزارهای مرتبط با دستگاههای نمونه سازی سریع وجود داشته باشد.

فایل توپوگرافی

۳-     تولید ماکت توپوگرافی  توسط دستگاه نمونه سازی سریع:

در این مرحله با توجه به نوع کاربردی که نقشه برجسته خواهد داشت، میتوان از دستگاههای مختلف نمونه سازی سریع استفاده نمود و نقشه برجسته ای را با دقت بسیار بالا، در زمان کوتاه و حتی بصورت کاملا رنگی تولید نمود.

این دستگاهها بسته به نوع آنها میتوانند با دقتهای مختلف از ۵ میکرون تا ۱۵۰ میکرون، نقشه را بصورت لایه به لایه تولید میکنند.

در بعضی از این دستگاهها، در صورت داشتن تصویر هوایی/ماهواره ای و یا تصویر رنگی TIF از منطقه میتوان نقشه را بصورت رنگی تولید نمود.

پرینت توپوگرافی

در صورت نیاز به تکثیر رنگی ماکت توپوگرافی  از یک منطقه:

در اینصورت مراحل زیر به ۳ مرحله اول یعنی به مراحل تولید نمونه اولیه نقشه اضافه میشود:

۱-     فایل رنگی منطقه را با نرم افزار های خاصی کاملا بر روی فایل سه بعدی منطقه، بصورت کامپیوتری منطبق میکنیم.

توپوگرافی پرینت

۲-     این نقشه بر روی ورق PVC ویژه ای که قابلیت چاپ شدن و وکیوم شدن را همزمان داشته باشد، چاپ افست میشود.

۳-     با استفاده از تکنولوژی Mold Comp، از روی نمونه اولیه ساخته شده، یک قالب دقیق و با مقاومت ضربه ای و حرارتی بالا تولید میشود.

MapMold 300x295

۴-     با استفاده از دستگاه Smart vacuum forming، ورق های چاپ شده بر روی قالب تولید شده وکیوم میشوند. بدین معنا که قالب و ورق همزمان گرم شده، سپس با ایجاد محیط خلا، هوای بین  قالب و ورق تخلیه شده و ورق به قالب میچسبد.

بعد با عملیات عکس خلا، یعنی با دمیدن هوا، ورق شکل گرفته شده، از قالب جدا شده و بلافاصله سرد میشود. ماحصل این فرآیند، یک نقشه بسیار دقیق و برجسته از جنس PVC خواهد بود.

Vacuum Forming Process 204x300

تکرار این پروسه، منتج به تولید انبوه نقشه برجسته از یک منطقه خواهد شد.

موارد استفاده ماکت های توپوگرافی :

۱-     ماکت های نظامی: این نقشه ها از آنجا که بسیار دقیق و مشابه واقعیت و فقط در ابعاد کوچکتر ساخته میشوند لذا استفاده قابل توجهی در مانور ها، جنگ های احتمالی، مقابله با اشرار و قاچاقچیان و نیز سیستم پدافند غیر عامل دارند.

۲-     ماکت های عمرانی: نقشه های برجسته امکان شبیه سازی بسیار مناسبی هستند جهت فعالیتهای عمرانی از جمله راه سازی، سدسازی، پل سازی، ساخت تونل و جاده کوهستانی، مسیرهای خط لوله، دکل برق، کانالهای هدایت آب و آبرسانی و …

 

۳-     ماکت های تبلیغاتی: نقشه های برجسته دیجیتالی، وقتی بصورت رنگی چاپ، وکیوم و تکثیر میشوند، کالای تجاری و تبلیغاتی بسیار قابل قبولی هستند. در این نقشه ها میتوان تبلیغات یک شرکت یا ارگان را درج نمود. بدیهی است تبلیغات سنتی رایج در کشور همچون ساعت رومیزی و دیواری، تقویم و سررسید، کیف و همانند اینها، دیگر تاثیر آن سالهای گذشته را نداشته و معمولا با استقبال و استفاده از سوی مشتریان و گیرندگان آن هدایا مواجه نمیشوند. ولی هدیه دادن یک نقشه برجسته دیجیتالی رنگی، قطعا نصب آن بر روی دیوار را به همراه خواهد داشت. چرا که هم زیباست و هم هدیه است نو.

(عکس یک نقشه به همراه تبلیغات)

۴-     ماکت های آموزشی: نقشه های برجسته رنگی وقتی با پوششهای متفاوت و حاوی اطلاعات گوناگون از مناطق مختلف کشور و جهان تهیه، چاپ و تکثیر شوند، کاربرد های آموزشی قابل توجهی در مدارس، دانشگاهها و کلیه مراکز آموزشی دارند.

هم اکنون با وجود این تکنولوژی و امکان ساخت نقشه های برجسته دیجیتالی، دیگر مراکز آموزشی از نقشه های معمولی و کاغذی استفاده نمیکنند. چرا که نقشه های برجسته تقریبا با همان قیمت در اختیار این مراکز قرار میگیرد لیکن تاثیر آموزشی چندین برابر دارد.

ماکت توپوگرافی آموزشی

مناطقی که میتوان از آنها ماکت توپوگرافی  تهیه نمود:

 اصولا از هر منطقه ای که دارای اطلاعات منحنی های میزان باشد میتوان نقشه برجسته تهیه نمود. این منطقه میتواند یک زمین چند هزار مترمربعی و یا یک کشور چند میلیون کیلومتر مربعی باشد. اطلاعات توپوگرافی شهر ها، استانها و کشورها معمولا قبلا توسط سازمانهای مرتبط با نقشه برداری کشوری برداشته و ثبت شده است و میتوان با پرداخت وجه مربوطه، این اطلاعات را خریداری نمود. در ایران نیز چند سازمان از جمله سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در تهران خیابان معلم، این اطلاعات را بخوبی تهیه کرده و در اختیار مراجعین قرار میدهد.

در مورد مناطقی که اطلاعات توپوگرافی آنها قبلا برداشت نشده و یا دقت مورد نظر مشتری را ندارند، بایستی توسط نیروهای نقشه بردار، این اطلاعات برداشته و تهیه شود.

هزینه تولید نقشه های برجسته دیجیتالی:

در تعیین هزینه تولید یک نقشه برجسته آیتم های گوناگونی دخیل هستند که عبارتند از:

۱-     طول و عرض منطقه: یا همان X و Y سطح.

۲-     اختلاف ارتفاع موجود در منطقه: بدین معنا که یک منطقه میتواند از سطح دریا ارتفاع زیادی داشته باشد ولی دشت باشد. این دشت به دلیل هموار و همسطح بودن، هزینه کمتری برای تولید دارد.

۳-     مقیاس مورد نظر: بدیهی است هر چه مقیاس یا همان Scale بزرگتر و دقیقتر باشد، نقشه تولید شده دارای جزئیات بیشتری بوده و هزینه بیشتری به همراه خواهد داشت. مثلا یک نقشه ۱:۵۰۰۰۰ نسبت به یک نقشه ۱:۲۵۰۰۰۰ دارای هزینه تولید بیشتری است.

۴-     تعداد سفارش: اگر مشتری صرفا یک نقشه و بصورت ماکت از یک منطقه را بخواهد هزینه مراحل تولید از مرحله طراحی تا تولید نمونه اولیه لحاظ میشود ولی اگر از یک منطقه تعداد بیشتری مثلا ۵۰، ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ عدد نقشه رنگی بخواهد هزینه ورق، چاپ و وکیوم نیز به هزینه های اولیه افزوده میگردد لیکن هنگامی که کل هزینه را به تعداد نقشه تولید شده سرشکن میکنیم، قیمت تمام شده بسیار پایین تر خواهد بود. به عنوان نمونه اگر شما یک نقشه ۱:۳۰۰۰۰۰ از استان تهران بخواهید باید چند صد هزار توان پرداخت نمائید ولی اگر تعداد مورد نظر شما از همین نقشه افزایش یابد، هزینه پرداختی برای هر نقشه ممکن است به زیر ۵ هزار تومان کاهش یابد.

۵-     عکس هوایی/ماهواره ای: اگر نقشه برجسته دیجیتالی ای که میخواهید تهیه نمائید، نیاز باشد که تصویر هوایی یا ماهواره ای هم بر روی آن چاپ شود، قطعا باید این تصویر نیز از سازمانهای مربوطه خریداری شود.

مزایای نقشه های برجسته دیجیتالی نسبت به نقشه های برجسته سنتی:

۱-     داشتن جزئیات بسیار زیاد بر روی نقشه.

۲-     قابل استدلال بودن نقشه به دلیل دقت بسیار بالای تولید.

۳-     امکان تکثیر با سرعت بسیار بالا در حدود روزی ۱۰۰۰ عدد.

۴-     امکان انطباق عکس های هوایی و ماهواره ای بر روی نقشه

بازدید 33003 بار