مواد و ابزار ماکت سازی

مواد و متریال ماکت ها

یکی از رایج ترین سئوالات در صنعت ماکت سازی این است که از چه موادی استفاده کنم؟

 امروز مهرگان طرح در نظر دارد به توضیح مختصری در این مورد بپردازد.

هر ماکت با توجه به نیاز پروژه از مواد و متریال مختلف استفاده می کند. مواد مورد استفاده در ماکت ها متنوع هستند. برخی از مهمترین موادی که شرکت ماکت سازی مهرگان طرح از آن استفاده می کند عبارتند از :

پلکسی گلاس ، فوم برد ، MDF ، انواع مقوا ، رزین ، یونولیت ، انواع پلاستیک ، لوله های پلیکا یا  PVC ، انواع چسب ، بتونه سنگی ، فوم های تزریقی ، طلق ، رنگ های صنعتی ، انواع خط کش و گونیا ، کاغذ سنباده ، قیچی و انواع کاترها و... .

در ادامه هریک از موارد فوق را به اختصار شرح می دهیم:

 

پلکسی گلاس:

 

 Popular-Plexiglass-Cut-to-Size.jpg

 پلی متیل متاکریلیت (Poly methyl methacrylate: PMMA) همان آکریلیک یا آکریلیک گلاس است که با نام تجاری پلکسی گلاس (plexiglass) بسیار شناخته شده می باشد.ورق پلکسی گلاس یک ترموپلاستیک است که عمدتا به صورت ورق و در رنگ بندی بسیار متنوعی تولید می شود. این ورق ها در چند نوع رنگی، شفاف، ترانسپارنت، مات و آینه ای نیز تولید و عرضه می شوند.

.پلکسی گلاس نوعی پلاستیک می باشد که ظاهری بسیار شفاف و شبیه به شیشه دارد.جنس پلکسی گلاس از نوعی پلی کربنات شفاف می باشد که نوعی پلیمر است.از دیگر ویژگی های پلکسی، مقاومت زیاد آن نسبت به شیشه است.

 ضخامت این ورق ها نیز از ۲ تا ۴۰ میلی متر متغیر است و ضخامت های بیشتر نیز برای مصارف خاص تولید می شوند. به منظور محافظت از سطوح این ورق ها در برابر خط و خش از کارخانه تا لحظه استفاده، سطوح آن ها را با لایه ای کاغذی می پوشانند. این پوشش که می تواند جهت ترسیم خطوط برش نیز مورد استفاده قرار گیرد، هنگام استفاده به راحتی از روی پلکسی جدا می شوند.

ورق پلکسی گلاس جایگزین مناسبی برای شیشه است!

ورق پلکسی گلاس با خواصی از قبیل وزن سبک و مقاومت بالا در برابر ضربه و خراشیدگی، جایگزین مناسبی برای شیشه است. مقاومت آکریلیک ها در برابر ضربه از شیشه و پلی استایرن بیشتر است. اما این مقاومت در مقایسه با پلی کربنات به طور قابل ملاحظه ای کمتر است. به طور کلی پلکسی جنسی مقاوم، سخت و سبک است.

در مورد خصوصیت عایق حرارتی بودن ورق پلکسی گلاس نیز باید گفته شود ضریب هدایت گرمایی برای پلکسی گلاس بسیار کمتر از شیشه است. بدین معنا که میزان انرژی گرمایی که ضخامت مشخصی از این ماده در زمان معین از واحد سطح خود عبور می دهد به مقدار چشمگیری کمتر از شیشه است.

ورق پلکسی گلاس تا دمای ۴۶۰ درجه سانتی گراد آتش نمی گیرد و صرفا با بالا رفتن دما تغییر شکل داده و ذوب می شوند. همچنین در مقایسه با شیشه، عایق صوتی خوبی نیز هستند چرا که جرم حجمی آن ها کمتر از نصف شیشه است و انتقال صوت تا حد چشمگیری در آن ها کاهش پیدا می کند.

ورق پلکسی گلاس دارای خواص مکانیکی خاصی می باشد!color.jpg

این ورق ها با وجود انعطاف پذیری بیشتر نسبت به شیشه، شکنندگی کمتری دارند و جهت ایجاد فرم های منحنی بسیار مناسب هستند. این خواص که شامل مقاومت مکانیکی این متریال می باشند، سبب رواج بسیار زیاد در استفاده و کارایی وسیع پلکسی گلس شده اند.

دیگر خاصیت این ورق ها این است که در صورت شکستن، بر خلاف شیشه، لبه های تیز و برنده ایجاد نمی کنند. به همین دلیل استفاده از آن ها بسیار ایمن می باشد.

ورق های پلکسی گلس به دلیل وزن کمی که دارند به راحتی قابل انتقال و جابجایی هستند. به همین خاطر کاربری آن ها نیز با سهولت همراه است. چرا که توسط نیروی انسانی جابجا می شوند و به سادگی توسط وسایل دستی و یا دستگاه های برش لیزری، جهت استفاده پردازش می شوند.

ویژگی های آکریلیک با نام تجاری پلکسی گلاس:

1- از مهمترین و محکمترین پلیمرهای شفاف می باشد که مقاومتی در حدود 5 برابر شیشه هم ضخامت خود را دارد و برخلاف شیشه از خاصیت انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است .

2-این ورق ها را می توان به عنوان عایق های صوتی و حرارتی نیز استفاده کرد زیرا میزان تبادل حرارت بین این ورق ها و محیط تقریباُ 10% از شیشه کمتر است .

3- این ورق ها به دلیل سبکی و ثبات رنگ و مقاومت در برابر عوامل جوی مانند اشعه خورشید و عوامل شیمیایی مانند اسیدها و روغن ها و انواع پاک کننده های خانگی جایگزین مناسبی برای شیشیه در صنعت و ساختمان می باشد.

کاربرد ورق پلکسی گلاس

به دلیل ویژگی‌هایی که پیش تر اشاره گردید، می‌توان کاربردهای زیر را برای ورق آکریلیک یا پلکسی گلاس نام برد:

  • کاربرد در ساخت انواع تندیس‌های یک بعدی، دو بعدی و سه بعدی
  • کاربرد در حوزه‌ی صنعت و رباتیک
  • کاربرد به عنوان پنجره و نورگیر در ساختمان‌ها
  • کاربرد به عنوان سقف های کاذب
  • کاربرد به عنوان تابلوهای LED و تبلیغاتی
  • کاربرد به عنوان پارتیشن بندی
  • کاربرد برای ساخت پاسیو،کابینت و حمام
  • کاربرد برای ساخت آکواریوم
  • کاربرد برای ساخت باجه های تلفن
  • کاربردهای بی شمار دیگر

 

 

فوم برد:

 

فوم برد نوعی تخته شاسی است که هسته ای از جنس پلی استایرن فشرده دارد. فوم برد بسیار سبک، مقاوم، صاف و قابل برش می باشد و قابلیت چاپ بر روی آن وجود دارد. فوم برد قابل برش می باشد و دارای استحکام مناسبی است. همچنین فوم برد مقاومت در مقابل رطوبت دارد. بر روی فوم برد می توان کار چاپی را در معرض نمایش گذاشت. پوستر نصب عکس و چاپ پلات لمینت کردن از جمله موارد استفاده از کارهای چاپی بر روی فوم برد است. با فوم برد می توان به بهترین وجه ممکن کار چاپی را در معرض دید مخاطبان قرار داد. جلوه و زیبایی منحصر به فرد تصویر روی فوم برد باعث ایجاد اثری ماندگار شده و جلب توجه بیشتر مخاطبان را در پی دارد.

انواع فوم برد

  • فوم برد چسبدار
  • فوم برد بدون چسب

فوم برد چسبدار

در فوم برد چسبدار تصاویر بر روی فوم برد چسبانده می شود و نیازی به استفاده از چسب برای این نوع فوم برد وجود ندارد.

فوم برد بدون چسب

در فوم برد بدون چسب تصاویر بر روی سطح فوم برد چسبانده نمی شود و بایستی از تصویر بر روی متریال فوم برد چسبانده شود. از چاپ دیجیتال می توان برای چاپ فوم برد استفاده کرد.

ویژگی ها:

سطح صاف و یکدست فوم برد سبب شده است تا چاپ روی فوم برد جلوه ویژه ای پیدا کند . 

ورقه های فوم برد در عین سبکی بسیار مقاوم و با دوام بوده و از طول عمر بالایی نسبت به متریال های مشابه برخوردار است، همچنین چاپ uv روی فوم برد مقاوم در برابر آب و شستشو جوهر UV در معرض نور فرابنفش قرار می گیرد و بلافاصله از یک مایع به جامد با تبخیر بسیار کمی از حلال ها تبدیل می شود. 

بنابراین شما می توانید تقریبا هر چیزی که می خواهید با استفاده از جوهر های یو وی در خانه طراحان سام چاپ کنید. زمان خشک شدن سریعتر به معنی سرعت تولید بیشتر است که این مزیت خدمات خانه طراحان سام را متمایز کرده است. 

در چاپ مستقیم روی فوم برد به دلیل حذف دیگر متریال هایی که روی آن پرس میشود هزینه بسیار پایین آمده و سرعت چاپ و تولید محصول نهایی به شدت بالا رفته است. 

در خانه طراحان سام استندهای از جنس فوم برد در طرح های متفاوت برش خورده بر روی یک پایه مستقر شده و به سادگی روی هر سطح قرار میگیرند . 

چاپ مستقیم روی فوم برد در دستگاه فلت بد با استفاده از با کیفیت ترین جوهرهای اروپایی در خانه طراحان سام انجام میگیرد.

MDF :

 Medium Density Fiber Board بطور مختصرMDF  نوعی چوب مصنوعی (مهندسی) تولید شده از ذرات چوب خورد شده می باشد که با استفاده از چسب ، واکس یا رزین بصورت ورق تحت فشار و حرارت تولید شده است، MDF  بر خلاف نئوپان و فیبر و چندلایی از ذرات الیاف چوب تولید می گردد در حالیکه نئوپان و فیبر و چند لائی از رشته های چوب و چسب تحت فشار و حرارت تولید می گردد.

این محصول ضمن دارا بودن خواص شبیه سایر اوراق فشرده چوبی، دارای برخی خواص برتر نیز هست که باعث ارتقای بازار آن در بین سایر اوراق فشرده چوبی مانند تخته خُرده‌چوب (نئوپان)، تخته‌لایه، تخته فیبر سخت و… شده‌است. درواقع، این محصول ام‌دی‌اف ابتدا به‌عنوان جایگزین اوراق فشرده چوبی مطرح بوده و سپس در کاربردهای جایگزینِ چوب نیز به‌کار رفته‌است. در حال حاضر، دامنه کاربردهای آن روزبه‌روز درحال افزایش است.

ازجمله خصوصیاتی که باعث ایجاد کاربردهای متنوع ام‌دی‌اف شده، عبارتند از:

 

 

 

ویژگی ورق های MDF:213734.jpg

۱ – تنوع محصول در طرح روکش ٬ نوع ٬ ضخامت ٬ چگالی و تراکم ذرات

۲ – به راحتی مانند چوب قابل برش ٬ سمباده زنی و ماشین کاری می باشد .

۳ – ورقه های آن دارای سطحی کاملا صاف و متراکم می باشند .

۴ – برخلاف چوب هیچ گونه گره ای در داخل انواع فیبر وجود ندارد .

۵ – قیمت بسیار مناسب نسبت به چوب طبیعی

۶ – پایداری ابعاد و مقاومت مناسب در برابر پوسیدگی ٬ رشد انواع قارچ ها و حشرات موذی

۷  – در تمامی سطوح MDF چگالی یکسان می باشد .

۸ – به راحتی می توان قطعات MDF را توسط چسب چوب به یکدیگر متصل نمود .

۹ – نسبت به نئوپان از مقاومت بیشتری نسبت به رطوبت برخوردار می باشد .

  • خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بالا
  • دامنه وسیع دانسیته (چگالی = وزن مخصوص)، ضخامت و ابعاد ام‌دی‌اف قابل تولید
  • قابلیت ابزارخوری، ماشین کاریو سنباده‌زنی
  • سطوح صاف و متراکم
  • قابلیتشکل پذیری و  لبه‌های صاف
  • عدم وجود معایب چوب
  • پروفیل دانسیته یکنواخت و همگن
  • قابلیت انجام روسازی‌های مختلف همچون انواع روکشی‌های چوبی و غیرچوبی، رنگ‌آمیزی و غیره
  • پایداری ابعاد و مقاومت در برابر فشرده شدن
  • زیبایی ظاهری، طبیعت ملایم و ظریف و حالات شبیه به چوب
  • قیمت مناسب

فرایند تولید:

 ابتدا گرده بینه‌ها یا مقطوعات چوبی در بخش چیپر به صورت چیپس درآمده و سپس چیپس‌ها در ریفاینر دفیبره می‌شوند. الیاف جداشده با چسب مخلوط گردیده و به رطوبت مناسب می‌رسند. مخلوط الیاف و چسب در فرمینگ به صورت کیک درآمده و در پرس فشرده می‌شوند. تخته‌ها پس از سرد شدن اندازه‌بری شده و بسته‌بندی می‌گردد.

اساس ترکیب MDF چوب و رزین است که تحت فشار و حرارت قرار گرفته و با افزایش استحکام، مقاومت در برابر آتش و نفوذ ناپذیری، خواص بهتری نسبت به چوب نرم خوا هد داشت. همچنین قابلیت ماشین کاری بالایی نیز دارد که قبل از این تنها چوب‌های سخت قابلیت کارهای مکانیکی و ماشین کاری را دارا بودند. MDF‌ها به طور معمول دارای ضخامتی از ۳ تا ۴۰ میلیمتر می‌باشند

انواع  MDF :

ام دی اف نازک

ام دی اف ضخیم

ام دی اف با فرمالدئید کم

ام دی اف مقاوم در برابر رطوبت

MDF مقاوم در برابر حشرات و قارچها

MDF مقاوم در برابر آتش

و...

رزین

epoxy-resin.jpg

 ترکیبی است مصنوعی یا طبیعی که بسیار چسبنده است که اگر تحت شرایطی خاص قرار گیرد سخت می شود.
حلال آن معمولا الکل میباشد و در آب حل نمیشود، این ترکیب را بر اساس ترکیب شیمیایی و مورد استفاده آن به روش های گوناگونی طبقه بندی می کنند.

رزین طبیعی که بهترین نمونه آن شیره درخت کاج میباشد، دارای بوی تندی است.
همانطور که گفته شد این ماده بسیار چسبنده است اما با گذشت زمان سخت می شود.
این مواد هزاران سال است که برای انسان ها شناخته شده است.

انواع رزین عبارتند از:

– رزین‌ پلی‌استر

– رزین فنولیک

– رزین‌ وینیل‌استر

– رزین اپوکسی

– سایر رزین‌ها

رزین طبیعی از گیاهان بدست می آید. بهترین نمونه آن شیره درخت کاج است که بوی تندی دارد. همانطور که می دانید این ماده بسیار چسبنده است ولی در اثر گذشت زمان سفت می شود. تعدادی از گیاهان دیگر نیز رزین تولید می کنند و این مواد هزاران سال است که مورد استفاده بشر قرار گرفته است. بعضی گیاهان ماده ای مشابه به نام صمغ تراوش می کنند که با آب واکنش نمی دهد و نرمتر و انعطاف پذیرتر است.

نگ رزین گیاهی از شفاف تا قهوه ای تیره متغیر است و میزان سختی و کدورت آن متفاوت است. بعضی از آنها بشدت فرار هستند چون حاوی ترکیبات ناپایدارند. اشتباه در تشخیص درختان رزین دار نیز گاهی می تواند باعث حوادث ناگوار شود، چون بعضی از آنها حاوی هپتان هستند که هیدروکربنی قابل اشتعال و انفجار است.

ماده معروف و زینتی کهربا نیز در اثر سخت شدن رزین گیاهی بدست می آید و اغلب به رنگ طلایی تیره یافت می شود که رنگ متعارف رزین‌های گیاهی است. کهربا در رنگهای نادر دیگری مانند آبی نیز دیده می شود.

رزین اپوکسی

رزین‌های اپوکسی به عنوان رزین‌های اپوکسید نیز شناخته می‌شوند. ویژگی شناسه این رزین‌ها دارا بودن بیش از یک گروه epoxy در ساختار مولکولی است. این گروه ممکن است در بدنه زنجیر باشد ولی معمولاَ در انتها قرار دارد.

در شرایط مناسب واکنش، گروه اپوکسی میتواند با اسیدها، انیدرید اسیدها، آمینها و الکل واکنش تراکمی به همراه جابجایی هیدروژن به گروه اتیلن اکسید، بدهد. این واکنشها امکان افزایش طول زنجیر یا شبکه ای شدن را بدون آزاد کردن مولکولهای کوچک مانند آب فراهم می‌کند. بنابراین محصولات اپوکسی در مقایسه با اکثر رزین‌های گرما سخت، جمع شدگی کمتری در اثر پخت نشان می‌دهند.

باید متذکر شد که محدوده وسیعی از رزین‌های اپوکسی و محصولات شبکه ای شده متنوعی وجود دارد.
ساختار شیمیایی رزین‌های اپوکسی شامل دو بخش اپوکسی و هاردنر می‌باشد. بخش هاردنر ممکن است آلیفاتیک، سیلکوآلیفاتیک و یا هیدروکربن شدیداَ حلقوی باشد. در عمل محصول واکنش بیس-فنل A و اپی کلروهیدرین اغلب رزین‌های اپوکسی متداول را تشکیل می‌دهند. این محصولات ۸۰ تا ۹۰% سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

رزین فنولیک

رزین‌های فنولیک از واکنش تراکمی فنلها و فرم آلدهید تهیه می‌شوند. مکانیزم واکنش بین فنل و فرم آلدهید هنوز بطور کامل شناخته شده نیست. با این وجود این مشخص است که واکنش شروع توسط فعال شدن حلقه بنزنی با گروههای هیدروکسیل مانند متیلول صورت می‌گیرد. در واکنش فنل-فرم آلدهید سه مرحله اصلی وجود دارد:

مرحله  A: اغلب محصولات اولیه تراکم، الکلها هستند. رزین در این مرحله، گرمانرم است و در حلالهای غیر آلی (معدنی) حل می‌شود.

مرحله  B:  پیشرفت بیشتر واکنش تراکمی و شبکهای شدن جزئی به همراه افزایش جرم مولکولی و ویسکوزیته و کاهش انحلال. در این حالت رزین پخت کامل نشده و گرمانرم و ذوب می‌شود ولی به هنگام سرد شدن، سخت و شکننده می‌شود.

مرحله  C:  میزان پلیمریزاسیون و شبکه ای شدن بسیار زیاد است. رزین غیر قابل ذوب و انحلال می‌باشد.

یونولیت:

 

4.jpg

از این ماده برای عایق‌سازی، ساخت وسایل نیازمند عایق حرارتی و بسته‌بندی ابزار حساس الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی، ساخت یخدان جهت حمل دارو_ فراورده‌های خونی، حمل محصولات دریایی (ماهی و میگو) استفاده می‌شود.

ماده اولیه یونولیت استایرن است و در پتروشیمی بدست می‌آید. پلی‌استایرن یا حرف اختصاری EPS ماده اولیه می‌باشد.

یونولیت عایق خوبی برای صدا و گرما است:

  • یونولیت معمولی به ضخامت ۱۰ سانتی‌متر در برابر صدا ۴۲دسی بل عایق است.
  • یونولیت معمولی به ضخامت ۱۰ سانتی‌متر در برابر انتقال گرما حدود ۳۵٪ عایق حرارتی است.

مزایای استفاده:
کاهش در مصرف آهن و فولاد
مقاوم در برابر زلزله
حمل و نقل آسان
کاهش حجم بتن
عایق در برابر صوت و حرارت
و …

لوله پلیکا:

لوله پلیکا ( پولیکا ) در واقع همان لوله U-PVC است که اولین تولید کننده این نوع لوله پلیکا نام داشت و به به همین نام در ایران شناخته شد و عامه مردم نام پلیکا را برای لوله‌های UPVC خاکستری رنگ انتخاب کردند و نام پلیکا بر روی این جنس لوله ماند.
لوله پلیکا تمامی خواص مواد U-PVC را دارد و به سختی صدمه می بیند و عمر طولانی دارد. این لوله زنگ نمی‌زند و پوسیده نمی‌شود. به همین جهت لوله  pvc در سیستم‌های آبی، سیم‌کشی زیرزمینی و خطوط  فاضلاب  کاربرد  فراوانی دارد. پی وی سی پس از پلی اتیلن یکی از پر‌مصرف‌ترین مواد پلیمری است. مدت زیادی است   که          U-PVC به عنوان ماده‌ای رشد یافته مورد توجه قرار گرفته است و با تمامی صحبت‌هایی که در مورد آن مطرح بوده و هست، و به رغم وجود محدودیت‌های گوناگون در استفاده از آن، آینده‌ای همراه با رشد اقتصادی برای این ماده تصور می‌شود.pvc-1-500x500.jpg

امروزه استفاده از لوله های پلیمری به جای لوله های فلزی و چدنی گسترده شده است زیرا مزایای بهتری نسبت به دیگر انواع لوله دارد. لوله پی وی سی یکی از مهمترین و کاربردی ترین محصولات تولید شده در پتروشیمی می باشد که جایگزین لوله های سنتی شده و روز به روز استفاده از آن در میان مردم مرسوم تر می گردد.

تقریبا 90% U-PVC ( پی.وی.سی ) تولید شده در جهان توسط یکی از سه فرآیند اکستروژن و قالب گیری تزریقی به محصول نهایی تبدیل می‌گردد. بیشترین مقدار پی.وی.سی اکسترود شده در ساخت انواع لوله پلیکا ( لوله‌های آب تحت فشار, لوله‌های مجاری آب و فاضلاب ) به کار می‌رود.
لوله پلیکا یا پولیکا  با داشتن بالاترین خواص فنی و مکانیکی نیازهای اقتصادی و محیطی مناسبی را در دنیای امروز فراهم می‌نمایند. جدیدترین مدل از خانواده لوله‌های پلیکا ( U-PVC) لوله مورد استفاده برای آب و فاضلاب در سراسر دنیا پوش فیت یو پی وی سی است که نشت نمی‌کند و به آسانی نصب می‌شود.

مزایای لوله پلیکا (پولیکا) 

مقاومت در برابر خوردگی.

  مقاومت شیمیایی

  مقاوت نسبت به وزن،سبک بودن.  

انعطاف پذیری.

  مقاومت در برابر ضربه

موارد مصرف لوله پلیکا:

  • •   انتقال فاضلابهای خانگی
  • •   کاربردهای شهری و صنعتی
  • •   شبکه‌های آبرسانی تحت فشار
  • •   پوشش کابلهای شبکه برق و نیرو
  • •   پوشش کابلهای مخابراتی

انواع لوله پلیکا را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

لوله پلیکا معمولی

لوله پلیکا نیمه قوی

لوله پلیکا فشار قوی

چسب:

349629.jpg

از چسب برای اتصال دادن پلاستیکها، چوبها،کاغذ، سرامیک و فلزات استفاده فراوانی می‌شود. خاصیت چسبانندگی یک بسپار به نیروهایچسبندگی آن بستگی دارد. بعضی از بسپارها به خاطر داشتن گروه‌هایی با جاذبه‌های واندروالسی بیشتر چسبندگی خوبی دارند. بسپارهایی که چسبندگی خوبی نداشته باشند با افزودن یک اسید آلی یا موادی که گروه‌هایی با جاذبه واندروالسی دارند، به صورت قابل اتصال در می‌آید. برای هر ماده‌ای با توجه به جنس و ساختار و نوع استفاده باید چسب مناسبی انتخاب کرد.

چسب به عنوان ماده ای غیر فلزی تعریف می شود که قادر است دو بستر را با استفاده از مکانیسمهای جسبندگی (بین چسب و بستر ایجاد می شود) و مکانیسم هم چسبی (در خود توده چسب ایجاد می شود) به هم متصل کند.  همانگونه که از این تعریف فهمیده می شود، چسب یک ماده غیر فلزی می باشد و اغلب چسبها به موادی اطلاق می شود که از پلیمرهای آلی تشکیل شده اند و هنگامی که اعمال می شوند در حالت مایع بوده و بعد از پخت و سخت شدن به حالت جامد در می آیند.

سیانواکریلات نامی کلی برای دسته‌ای از چسبهای سریع و بسیار قوی است که کاربردهای زیادی در مصارف خانگی، پزشکی و صنعتی دارند. چسبهای سیانواکریلات عمر مصرف کوتاهی دارند به طوری که تا یک ماه پس از باز شدن و تا یک سال بعد از تولید قابل استفاده‌اند،آنها همچنین به مقدار کمی سمی هستند.

این خانواده از چسب فوری قطره ای که بر پایه سیانوآکریلات است در ایران  با نام چسب 123 شناخته می شود، این محصول  یک چسب نوین در دنیا می باشد،به دلیل پوشش طیف وسیعی از نیاز های بازار عمومی و تخصصی دارای طرفداران زیادی در صنایع و منازل است . این چسب همچنین در بازار با نام های مختلفی از جمله چسب  ام دی اف MDF، چسب همه کاره ، چسب قطره ای فوری نیزشناخته شده است که همگی این نامها نهایتا یک محصول می باشند.

بتونه سنگی:

Polyester-Putty.jpg

بتونه سنگی را برای بتونه کاری ماشین استفاده می کنند، حتی می توانید برای ترک های درب و سطوح فلزی استفاده کنید. برای خرید بتونه سنگی کافیست به رنگ فروشی ها بروید.

ر زمینه بتونه های سنگی پلی استری میباشد این محصول نیز بر پایه رزین پلی استر غیر اشباع تولید شده است که ویژگی بارز این محصول دو کاره بودن آن است بدین معنی که می تواند بجای بتونه فوری هم استفاده  شود و سطح مورد نظر را پوششی بسیار صاف بخشیده و آماده آستر کند علاوه بر این دارای خاصیت انعطاف پذیری بسیاربالا، خشک شدن سریع، پرکنندگی خوب، کشش بسیار عالی و سنباده خوری بسیار راحت و روان بوده و در عین حال بسیارمقاوم است. این محصول قابل استفاده بر روی ورقه های آهن و گالوانیزه می باشد.


زمان خشک شدن: ۱۰ دقیقه  در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد.

سنباده:

سنباده یا کاغذ ماسه ورقه‌ای از جنس کاغذ، مقوا یا پارچه است که دانه‌های سخت ساینده بر روی آن به وسیله چسب مخصوص نصب شده‌است و برای ساییدن مواد مختلفی چون فلزات، چوب ،گچ و در بعضی موارد سرامیک استفاده می‌شود.

سنباده معمولاً برای صاف کردن و آماده کردن سطح ناصاف و خشن به کار می‌رود تا برای رنگ کاری آماده شود. همچنین گاهی سنباده برای ناصاف و خشن کردن سطوح صاف بکار می‌رود تا آنها را برای چسب زدن آماده سازد.

 abrasive-belts-678700.jpg

 

ذرات ساینده: مواد سخت مختلفی چون ذرات سنگ لعل، ذرات سیلیسیم، اکسید آلومینیوم، سنگ چخماق، و کوارتز در سنباده‌ها استفاده می‌شوند.

سنباده‌های خیلی زبر (شماره‌های زیر ۱۰۰) سطح چوب را خیلی زبر می‌کنند. سنباده‌های با زبری متوسط مانند شماره‌های ۱۲۰ و ۱۵۰ برای از بین بردن رنگ یا بتونه‌های قبلی روی چوب و یا خراش‌های ایجاد شده روی چوب مفید است. و سنباده‌های نرم مانند  ۲۲۰ اغلب برای پرداخت نهایی فقط قبل از رنگ استفاده می‌شود. به‌طورکلی در مبلمان و صنایع‌دستی مقادیر متوسط اعداد سنباده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رنگ صنعتی:

Oil-Color-3.jpg

رنگ صنعتی از ترکیبات شیمیایی مختلفی در کارخانجات صنعتی تولید می شوند.معمولا برای جلوگیری از ساییدگی و خوردگی بدنه در صنایع  مانند بدنه کشتی ها ،رنگ آمیزی لوله ها و غیره به کار می رود.از مهمترین صنایع طرفدار رنگ صنعتی می توان به صنعت خودرو سازان و واگن سازی اشاره کرد.در بسته بندی های مواد غذایی در قوطی های کنسرو نیز از رنگ صنعتی برای جلوگیری از خوردگی و خراب شدن محتوای غذا در آن به کار می رود.

 

بازدید 64041 بار