شبیه سازی simulation

شبیه سازی یا مدل سازی

 

 

امروزه در سازمان های مختلف به جهت تسهیل انتقال مفاهیم از شبیه سازی و مدل سازی های متنوعی استفاده می شود.

از آنجایی که تخصص اصلی مهرگان طرح مدل سازی وشبیه سازی پدیده های طبیعی و مصنوعی می باشد، قصد داریم تا یادداشتی با عنوان شبیه سازی نشر دهیم.

ما یکی از صدها میلیون گونه‌ موجوداتی هستیم که در این دنیای بزرگ، می‌کوشیم بفهمیم کجاییم و چه می‌کنیم.

می‌کوشیم به دنیای اطراف خود معنا بدهیم.

بفهمیم هر رویدادی چرا اتفاق می‌افتد.

بفهمیم موجودات دیگر چگونه رفتار می‌کنند و هر رفتاری را به چه علتی بروز می‌دهند.

دوست داریم بدانیم کره‌ی زمین، کجای عالم هستی است و می‌کوشیم بفهمیم جایگاه ما در مقایسه با سایر موجودات روی این کره خاکی چیست و کجاست.

اما می شود تمام فرایند ها ، پیچیدگی ها ، پدیده های طبیعی و مصنوعی را در یک نگاه دید ؟

ساخت مدل (modeling)و شبيه سازي(Simulation) از دير باز بهترين روش توجيه ، اصلاح ، بهينه سازي و آموزش جامع تكنولوژي بوده است؛ كه هنوز هم، با پيشرفت سريع تكنولوژي ،نه تنها كارايي خود را از دست نداده است ، بلكه بيشتر، براهميت آن افزوده مي شود.هم اكنون در آموزشهاي اتوموبيل راني، خلباني ،کشتی رانی، اسب سواري و ديگر آموزش ها، شبيه سازي از اوليه ترين ابزار کار به شمار رفته و شامل تجهيزات هر كارگاه آموزشي است.

 

شبيه سازي، تقليدي از يک سيستم يا عمليات در طول زمان است. • شبيه سازي، بيان رفتار پوياي يك سيستم بواسطه حركت آن از يك وضعيت به وضعيت ديگر بر اساس قواعد عملياتي تعريف شده است. •در شبيه سازي، از كامپيوتر براي ارزيابي عددي يك مدل استفاده شده و در آن دادهها به جهت تخمين ويژگي هاي مورد نظر مدل جمع آوري مي شوند.

 

شبیه‌ سازی‌ در واقع فرآیند طراحی‌ مدلی‌ از سیستم‌ واقعی است؛ که با ‌انجام‌ آزمایش ها با استفاده از این‌ مدل و‌ با هدف‌ پی‌بردن‌ به‌ رفتار سیستم‌، یا ارزیابی‌ استراتژی های‌ گوناگون،‌ در محدوده‌ای‌ که‌ به‌وسیله‌ معیار و یا مجموعه‌ای‌ از معیارها اعمال‌ شده‌، برای‌ عملیات‌ سیستم‌، صورت ‌می‌گیرد. شبیه سازی تقلیدی از عملکرد فرآیند یا سیستم واقعی با گذشت زمان است. هم چنان‌که یک سیستم با گذشت زمان تکوین می یابد، رفتـــار آن با ایجاد مدل شبیه سازی بررسی می شود. این مدل، معمولاً به‌شکل مجموعه‌ای از فرض های مربوط به عملکرد سیستم است. این فرض ها در چارچوب رابطه­های ریاضی، منطقی و نمادین بین نهاده­ها یا اهداف مورد نظر سیستم بیان می­شود.

 

خلاصه‌ای از واقعیت را مدل گویند. به بیان دیگر، نمایش فیزیکی یک شیء یا سیستم (سامانه) را (از یک دیدگاه و نگاه خاص) مدل می‌نامند. فرایند ایجاد و انتخاب مدل‌ها را مدل‌سازی نامیده‌اند. مدل‌ها، انواع گوناگون داشته (مثل مدل فیزیکی، مدل (ریاضی)، مدل آماری، مدل گرافی، نرم‌افزاری، و …) و کاربردهای متنوّع و فراوانی در همه زمینه‌های علوم و فناوری دارند. تبدیل یک مفهوم آماری، به زبان ریاضی، نوعی از مدل‌سازی است.

 

مهم ترین مزایای شبیه سازی :

  • تصمیم گیری مناسب تر
  • افزایش بینش کاربران از راه ایجاد ارتباط بین متغیر های مختلف مشکل
  • ابزاری جهت ایجاد ارتباطات بهتر و موثر
  • صرفه جویی در هزینه ها
  • امکان بررسی و پیش بینی رفتار سیستم در مواجهه با انواع متغیر ها یا پارامتر های مختلف یک وضعیت واقعی
  • امکان تحلیل کلیه ترکیبات احتمالی بین فاکتور های بالقوه با استفاده از مدل سازی کامپیوتر.

photo_2017-12-13_01-19-56.jpg

 

بازدید 3612 بار